donderdag 17 november 2011

Eerste week Barronschool

De Werkplaats
Helaas zal de werkplaats in de komende twee maanden niet klaar zijn voor gebruik. Gelukkig bestaat er al een werkplaats voor de LBGO leerlingen. Ondanks dat hier les wordt gegeven, kunnen wij hier wel gebruik van maken. Dit moet wel goed ingepland worden. Dat de oude werkplaats voor de EBO leerlingen niet op tijd gerenoveerd zal zijn, is dus geen groot probleem meer.

Teamvorming
Om ons project uit te voeren zullen we samenwerken met leerlingen uit verschillende richtingen. Het idee hierachter is dat er een bedrijfsomgeving wordt gecreëerd waar de leerlingen leren samenwerken en ondernemen zoals zij dat later ook zullen moeten doen. Het hele project door zullen wij met één vaste groep werken. Deze is samengesteld uit drie stromingen: Bouwkunde (3), Constructiebankwerken (3) en Administratie-Economie (4). De bouwkunde leerlingen houden zich momenteel bezig met het bewerken van hout, constructie leerlingen met metaal bewerking en de administratie-economie leerlingen zijn theoretisch ingesteld en houden zich bezig met promotie en administratie. De projectgroep is dus divers, iets wat de leerlingen niet gewend zijn maar wel later zullen tegenkomen binnen een bedrijf.

Afgelopen maandag hebben wij samen met de heer Kromo afgesproken om drie goed gemotiveerde leerlingen uit te kiezen. In zijn klas hebben wij verteld wat ons project inhoudt en wat wij verwachten van de leerlingen. Dankzij onze overtuigende Obama speech hadden we heel wat meer enthousiasme opgewekt bij de leerlingen dan dat wij hadden verwacht. De mogelijkheid om zelf met ideeën te komen die ook daadwerkelijk uitgevoerd worden sprak hen erg aan.

Diezelfde dag hebben wij deze drie leerlingen van constructiebankwerken meegenomen naar onze Casa Royale van de Barronschool (het nieuwe mediatheekgebouw waar nog niemand binnen mag komen) waar wij kennisgemaakt hebben met deze leerlingen. Het project hebben wij hier verduidelijkt voor hen. Eerst hadden wij de indruk dat deze jongens slecht Nederlands spraken, omdat ze erg stil waren (in tegenstelling tot in de klaslokalen) en geen direct antwoord gaven. Maar wij hadden het mis, het is gewoon iets nieuws voor hen om met eigen ideeën te komen en deze uit te spreken. Dit kwam in loop der gesprek wel goed, toen één leerling zijn idee vertelde, volgde er al snel meer. De ambities liepen uiteen van het maken van zeep (waarbij we ze wel hebben moeten bijsturen) tot een innovatief ontwerp voor een barbecueset. Aan het eind van de dag (om 1 uur ’s middags, dan sluit de school namelijk al) hebben we de jongens een opdracht gegeven om tot donderdag met nieuwe ideeën te komen voor producten waar een markt voor is.

De volgende dag, dinsdag, zijn we naar de vierdejaars bouwkundestudenten gegaan die op die dag theorieles hadden van dhr. Wilson. Ook hier hebben we ons project voor de klas uitgelegd waarbij we hebben gevraagd voor drie enthousiaste leerlingen. Dhr. Wilson besloot om zelf drie leerlingen uit te kiezen, omdat de groep leerlingen die met het project mee wilden doen te groot bleek te zijn.

Vandaag, donderdag, hebben we voor het eerst met de zes praktijkleerlingen om de tafel gezeten en nagedacht over mogelijke producten. De constructiebankwerken groep (metaal) had al nagedacht over een verbeterde versie van de nu al verkrijgbare barbecuesets, en er werden al snel kleine schetjes gemaakt. Op het zelfde moment waren de bouwkundeleerlingen (hout) bezig met brainstormen over nieuwe producten. Op een gegeven moment smolten beide groepen al samen, waarbij er werd nagedacht over producten waar vraag naar is met hout én metaal.
Voor volgende week maandag verwachten we vijf nieuwe ideeën met uitwerking en kleine detailtekeningen van de leerlingen. We zullen dan ook een kleine presentatie houden over ondernemerschap, iets waar de leerlingen geïnteresseerd in zijn en iets wat een grote uitdaging is voor ons!

Op vrijdag (morgen) zullen we de administratie-economie leerlingen uitleggen wat ons project inhoudt. We zullen hun de lijst met mogelijke producten laten zien, en het doel is dat zij de haalbaarheid van elk product testen door te kijken naar de afzetmarkt (marktonderzoek). Morgen zullen we ook een les geven in ondernemerschap, technieken om te enquêteren en hoe je een marktanalyse uitvoert. Dit zijn al grote stappen voor de leerlingen, dus we zullen moeten afstemmen op hun niveau.

Docenten
Vandaag hebben we na afloop van de lessen een lang gesprek gehad met dhr. Kromo van constructiebankwerken. Hij gaf ons heel veel tips die wij als Nederlandse studenten makkelijk over het hoofd hebben gezien, zoals de vaardigheden van de leerlingen (die wij af en toe overschatten), een goede tijdsplanning (we moeten niet teveel hooi op onze vork nemen door te grote projecten uit te voeren) en over het voortzetten van het project in de toekomst. We zullen proberen om ons project vast te leggen in het curriculum van het onderwijs. De leerlingen van het LBGO moeten in de toekomst dan vaker samenwerken met de verschillende stromingen.
Helaas was er ook een grote teleurstelling te zien bij dhr. Ajeki en de directrice. Het kassenbouwproject zal niet meer uitgevoerd worden op de Barronschool, terwijl dit de perfecte locatie zou zijn om kassenbouw bij de bevolking (en met name bij de jeugd) te introduceren. We zullen toch proberen om iets te doen met dhr. Ajeki en zijn ETO leerlingen om hun niet achter te stellen (door bijvoorbeeld de tekeningen van het kassenbouwsysteem bij hen achter te laten). We zullen proberen af te stemmen met de stagestudenten van het kassenbouwproject voor de tekeningen.

2 opmerkingen:

  1. Goed zo jongens,
    Als plan A niet doorgaat,gaan jullie door met plan B. Geniet maar ook van het mooie weer!

    Groetjes v Nadjma en Richard.(ouders v Arshad)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Arshad en je medestudenten
    Heel interessant alles te lezen. Dit zijn leuke
    leermomenten voor jullie en blijf maar doorzetten. Het gaat zeker lukken
    Groetjes, Ahilia, Radjen, Shastrika en Sandesh

    BeantwoordenVerwijderen